RS-Virus

Til informasjon: Vi har fått et tilfelle av RS -virus på huset. Akkurat for øyeblikket så er det en del syke på småbarnsavdelingen med hoste, rennende nese, lett feber, luftveisplager ++. Trenger ikke å være RS -virus, men anbefaler å sjekke det opp.

RS-Virus  ( hentet fra nettet: Apotek 1)

Rs- virus forårsaker epidemier av luftveisinfeksjoner hver vinter- ofte hos barn. Når bør du kontakte lege, og hva kan du gjøre selv ?

Vanligvis gir RS- virus bare lette symptomer som en forkjølelse. Dersom viruset angriper de nedre luftveier hos små barn , kan det forårsake opphovning av slimhinnen og det dannes små slimposer som tetter disse trange luftveiene ( akutt bronkiolitt). Dette kan igjen medføre alvorligere pustebesvær , som minner om astma.

Årsak til smitte av RS -virus

Viadråpesmitte  fra nese og svelg , men kan også smitte via for eksempel hender og leker. Man kan smitte andre i opptil 2 uker etter at man har blitt syk, og gjentatte infeksjoner er vanlig. Man oppnår ikke immunitet, men senere infeksjoner blir som regel lettere.

Forekomst av RS -virus

Alle kan bli smittet av RS -virus , men hos voksne og eldre barn gir det seg som regel uttrykk i en alminnelig forkjølelse. Sykdommen rammer særlig små barn mellom 3 måneder -2 år.

Symptomer på smitte av RS-virus

En infeksjon med RS-virus kan starte som en vanlig forkjølelse med tett nese, lett feber og hoste . Infeksjoner med RS-virus varer ofte lengre enn en vanlig forkjølelse, i blant en måned.

Blir infeksjonen alvorligere ser man symptomer som hvesende , pipende og tung pust. Hosten kan produsere slim og barnet blir trett og har manglende matlyst.

Sykdomsforløp ved smitte av RS-virus

Etter noen dager med en forkjølelse kan det forekomme symptomer fra de nedre luftveiene med slim og hvesende tung og rask pust. Det tar vanligvis 3-6 dager fra en blir smittet til en får symptomer. Som regel bedres tilstanden i løpet av 3-5 dager etter symptomdebut. De aller fleste blir bare moderat plaget, og blir behandlet hjemme.