Fagdag om "Realfagstrategien" i Vitensenteret på Ås

Torsdag 10. november 2016 var ledere og ressurspersoner i barnehager og skoler i Ås invitert til Vitenparken for å få høre mer om, og se oss rundt i, det nye nasjonale Vitensenteret som er i oppstartsfasen.

Vi stilte med 3 pedagoger til denne fagdagen. Først ble en del tanker rundt den nasjonale Realfagsstrategien presentert av Anders Isnes, tidligere leder av Naturfagssenteret. Det var spennende å høre hva slags tanker de har i forhold til den nye realfagsatsningen i Norge. Hovedvekten ble her lagt på at realfagene i langt større grad enn i dag må bli mer opplevelsesorienterte.

Det neste innlegget var ved Vitensenterets pedagogiske leder Aiyana Hudgins. Hun fortalte om tankene de foreløpig har for det nyeste nasjonale Vitensenteret, og dettes profil. De ønsker å fokusere på "Det grønne skiftet" og matvitenskap. Ettersom det er såpass nytt, og at de ønsker en dialog med de fremtidige brukerene, så etterspurte de her tanker fra oss på hva/hvordan vi kunne tenke oss å bruke senteret og de ansatte til.

Den siste delen av fagdagen fikk vi gruppevis omvisning på tre av Vitenparken sine områder. Vår gruppe var først i matlaberatoriet, hvor vi fikk ulike sanseopplevelser med diverse ingredienser. Det var en artig og litt annerledes opplevelse.

Den neste posten var å prøve ut Vitensenteret

sin nyutviklede "Park app". Dette er en app som

tar deg rundt på området til NMBU på ulike

oppdrag og turer. Dette kan være en flott ting

å ta med barna på.

Den siste posten på programmet var "Teknologi-kjelleren". Her har de "alt mulig" av tekniske saker, som 3D-prinmaskiner, datamaskiner samt masse utstyr for å skape. Vi fikk prøve oss på å utvikle en teknologisk løsning for et hverdagsproblem. Vårt "problem" var "Hvordan både røre i teen, blåse på den samtidig som man skal jobbe på f.eks. PC?". Altså en relativt viktig utfordring for karrierekvinner der altså :-). Resultatet ser dere under, en motorisert røre-blåse-anretning laget av enkle midler (må jobbe litt med det estetiske uttrykket).

Vi gleder oss til å følge utviklingen av Vitensenteret i Ås, og til å ta det i bruk!