BARNDOM

Personalet har hatt en faglig kinokveld, da vi så filmen "Barndom" sammen.

De fleste ansatte var med torsdag 30. mars da vi sammen så dokumentarfilmen "Barndom" på Ås kino. Dette er en observerende dokumentar av Margreth Olin, som følger barna i Aurora Steinerbarnehage på Nesodden gjennom et helt år. Hun ønsker å gi et lite vindu inn til barns magiske verden av lek, og fokusere på egenverdien leken har i barns utvikling og barndom.

Med "Barndom" ønsker Olin også å vise hvordan seksåringen er i barnehagen. Aurora barnehage har hatt dispensasjon til å ha et eget førsteklasseopplegg for seksåringene i barnehagen før de flyttes over i skolen.

Vi startet kvelden sosialt med å gå

på Aas Bistro for å spise sammen.

En kinoklar gjeng venter spent på introduksjon

av filmskaper Margreth Olin.

Margreth Olin har som regel et budskap

hun ønsker å formidle med filmene sine,

og slik er det også med barndom.

Hun har tidligere uttalt at hun håper å

kunne vise filmen for kunnskapsminister,

Torbjørn Røe Isaksen, for å sette fokus på

det hun mener er et for stort lærings-

press på barna i skolen.

Det var en god film som skaper en del refleksjoner og betraktninger i etterkant hos personalet. Vi vil ta disse tankene opp med hverandre videre, og drøfte dette sammen.

Filmen kommer også i salg, og barnehagen kommer til å kjøpe den inn. Kanskje blir det kinofremvisning for dere foreldre også en dag. Frem til da kan dere jo se en trailer for filmen så lenge her https://barndom.movie/ .