Fordi barna er viktigst!

Alle barn er like mye verdt. Regjeringen vil nå kutte flere hundre millioner kroner i tilskudd til barn i private barnehager. Dette vil få alvorlige konsekvenser. Skal de være forskjell på kvaliteten på tilbudet mellom barnehager som er private eller kommunale? https://youtu.be/CkN4CJsBsXY

376 millioner kroner mindre i 2022

PBL har i løpet av de siste ukene fått henvendelser fra mange medlemsbarnehager som sliter med å få budsjettetene for 2022 til å gå opp. Mange opplever av tilskuddssatsene for 2022 ikke øker i takt med forventet lønns- og prisvekst. På toppen av dette kommer kuttene i pensjonstilskudd – som nå altså ser ut til å bli enda større enn den Solberg-regjeringen la opp til.

Forslaget fra regjeringen innebærer samlet 376 millioner kroner mindre til private barnehager i 2022 og over 500 millioner kroner mindre i 2024.

Støre-regjeringen kutter enda mer

Den nye regjeringen foreslår nå å kutte pensjonstilskuddet ytterligere:

• Regjeringen foreslår å nedjustere pensjonstilskuddet til private barnehager til 10 prosent av lønnsutgiftene i kommunale barnehager med virkning fra 1. januar 2022.
  • For enkeltstående barnehager fases kuttet inn over tre år. Dette innebærer 12 prosent pensjonspåslag i 2022, 11 prosent i 2023 og 10 prosent i 2024.
  • Private barnehager som har inngått pensjonsavtale før 1. januar 2019, kan også få dekket høyere pensjonsutgifter, oppad begrenset til kommunens egne pensjonsutgifter.
  • Forslaget innebærer en reduksjon i tilskudd på 168,9 mill. kroner. Dette kommer på toppen av Solberg-regjeringens forslag til pensjonskutt på 207 millioner kroner.

Hvilke konsekvenser får dette? I tilbakemeldingene til PBL lister barnehagene opp mange ulike konsekvenser:

• Kutt i vikarbruk
  • Kutt i leker og utstyr
  • Kutt i kompetanseheving
  • Kutt i vedlikehold
  • Vurdere kostander ved nyansettelser knyttet til ansiennitet, kompetanse og lignende.
  • Kutt i turer og aktiviteter for barna
  • Gå med underskudd, men bruke oppsparte midler
  • Vurdere salg av barnehagen
  • Vurdere nedleggelse av barnehagen