"Barns seksuelle helse", webinar og foreldrecafe

Barnehagestiftelsen Kanvas har fått tildelt midler fra Helsedirektoratet til å gjennomføre webinar med fokus på barns seksuelle helse. Hensikten med webinaret er å gjøre foreldre trygge på å snakke med barn om seksualitet og seksuell helse, og derigjennom forebygge overgrep mot barn. Alle foreldrene fikk tilbud om å delta på webinaret og senere møtes i barnehagen for en dialogcafe omkring temaet. Dette er et område som mange foreldre både kvier og utsetter å snakke med barna sine om, og vi i Åkebakke barnehage ønsker å bryte ned denne barrieren og gjøre det så naturlig som mulig.

25.11.21 inviterte Kanvaas til webinar om "barns seksuelle helse", ledet av Pia Friis.

Friis har i en årrekke holdt foredrag om hvordan barnehagen kan forholde seg til barns seksuelle leker. Hun er også aktuell med boka "Barns seksuelle leker - Hvordan forstå og arbeide med barns seksualitet i barnehagen." Temaet for kvelden var

- "snakk om det". Barn som innehar informasjon om egen kropp og grenser, viser å få en helsefremmende livstil, debuterer senere seksuelt, bruker oftere prevensjon, forebygger uønskede graviditeter/abort.

Vi må normalisere og akseptere barnas seksuelle leker. Disse kan f eks være doktorleker og utforskende leker som å se på hverandre, ligge oppå hverandre, danse nakne, spørre og fortelle hverandre.

30.11.21 inviterte Åkebakke til dialogcafe med foreldrene omkring temaet. Det var styrer 1og styrer 2, samt lederne fra hver avdeling som deltok.

Vi snakket først om våre umiddalbare reaksjoner og tanker rundt temaet. Vi dro lenker til egne erfaringer, både som barn selv og med egne barn/ barn i barnehagen.

Deretter hadde vi utarbeidet tre caser som vi diskuterte.

Det var en flott og spennende kveld med mange engasjerte innspill og ideer! Tusen takk til dere som deltok!