Invitasjon til foreldrekurset i COS (Circle of security)

Ås kommune har gleden av å invitere foreldre til gruppeveiledning i programmet Circle of Security (COS) / Trygghetsirkelen Mange foreldre synes det er utfordrende å gi barna sine trygghet og god oppvekst. Foreldreveiledningskurset COS skal gi foreldre verktøy til å forstå bedre hvilke behov barn har, hvilke signaler de gir og hva du som forelder kan gjøre for å møte disse behovene bedre.

Målet med kurset Målet er at barnet ditt skal få hjelp til å kjenne seg trygg og på den måten stå sterkere rustet til å møte utfordringer vi møter i livet. Kurset kan også bidra til et godt samspill mellom deg og barna dine. Kursene holdes sentralt i Ås i hyggelige lokaler og går over 7 uker. Kursene varer ca
1 ½ time hver gang. Vi bruker en del dvd-klipp av samspill mellom foreldre og barn,
og snakker sammen i gruppa med utgangspunkt i filmklippene og dagens tema. Du
bestemmer selv hvor mye du ønsker å dele av egne erfaringer.

I kurset snakker vi om:

• Trygghetssirkelen. Trygghetssirkelen hjelper oss til å se hvilke behov barna har for foreldrenes støtte både når de utforsker verden og når de opplever vanskelige følelser.

• "Være sammen" i trygghetssirkelen. Barn lærer og utvikler seg i samspill med foreldre. Samspillet er grunnleggende for hvordan barn utvikler trygg tilknytning følelsesmessig.

• Veien til trygghet. Din tilgjengelighet som forelder påvirker ditt barns måte å formidle følelser og behov.

• Vanskelige situasjoner. Vi vil gi dere foreldre noen redskaper til samspill mellom dere og barna når situasjonen kommer ut av kontroll. Vi ser på balansen mellom det å være tydelig og samtidig være en god forelder.

• Foreldrenes egne erfaringer. Noen ganger har vi voksne erfaringer fra egen fortid som gjør at reaksjoner i nåtid kan bli "større" enn nødvendig. Vi vil gi dere noen redskaper til hvordan dere kan håndtere dette. Oppstart planlagte kurs i 2022

• Tirsdag 30. august kl. 08.30-10.00

• Torsdag 1.september kl. 17.30-19.00

• Tirsdag 25.oktober kl. 08.30-10.00

• Torsdag 27.oktober kl. 17.30-19.00

• Kurset er gratis

• Kurset holdes på Kulturhuset eller andre sentrale steder i kommunen.

• Kurset er tenkt for foreldrene og at man ikke har med barn. Dersom dette er krevende å få til, ta kontakt med kursholder. Påmelding og/eller spørsmål COS-koordinator Anne Mette Knudsen kan nås på mobiltelefonnummer + 47 940 21 428 Mailadresse for påmelding: cos@as.kommune.no IKKE skriv sensitiv informasjon i mail, husk å oppgi telefonnummer slik at kursholder kan nå de