Hamphless og det varme hjertet

FORUT Barneaksjonen er en stor meny pedagogiske verktøy som formidler en realistisk historie om hvordan det er å vokse opp i et annet land, kultur og under andre forutsetninger enn barn i Norge. Årets pedagogiske opplegg handler om livet i Malawi - Afrikas varme hjerte. Silje og Maria har laget ny barnemusikk

"Vi ønsker å skape nysgjerrighet og engasjement, og å bygge toleranse, omsorg og empati. Gjennom den pedagogiske materiellpakken vil vi gjøre barn i Norge kjent med andre kulturer og dagliglivet til barn i andre land.

FORUT Barneaksjonen fokuserer på at barn har ressurser, evner og ambisjoner selv om hverdagen kan være utfordrende. Vi formidler likheter og ulikheter, men også barns felles behov for vennskap, lek, omsorg og trygghet.

Vi vil gi barn i Norge verdifull læring og gode opplevelser gjennom praktisk solidaritetshandling. Vi tror barn har et iboende ønske om å hjelpe andre. En viktig del av Barneaksjonen er at barn i Norge gjør en innsats for å skaffe midler til prosjekter for barn i andre land."

På samme link finner dere forslag til aktiviteter som barna kan gjøre hvis de har lyst.

Forut barneaksjonen

Åkebakke har en god og lang erfaring med å bruke FORUT sitt materiell. Vi skal jobbe med dette tema i solidaritetsuka gjennom hele uke 41, og avslutte med kunstkafe for foreldre og søsken den 24.10.23.

Det blir salg av barnas kunstverk,

symbolgaver, auksjoner, salg av mat og drikke, og mye annet gøy!

Velkommen til kunstkafe den 24.10.2023