Førstehjelpskurs for ansatte 08.11.23

Onsdag 08. november hadde vi kurs i førstehjelp gjennom leverandøren PBL bedriftshelsetjeneste. Alle i personalet deltok på et tre timers langt kveldskurs der vi fikk påfyll av livreddende teori og øvelse.

Kurset ble delt inn i tre deler:

Del 1 besto av teori. Hva er livreddende førstehjelp? Pasientundersøkelser, varsling/kontakte 113, hjerte og lungeredning på barn. Vi snakket om appen 113 link til mer informasjon Denne har alle avdelinger, samt personalet på sine private. Man kan få direkte kontakt med 113 via appen, samtidig at den forteller direkte kordinater på hvor du er (i tilfeller tur i skogen el) Her ligger det også informasjon om andre hjelpetjenester som f. eks giftmiddelsentralen, legevakt, osv.

Del 2 var praksis. Det var seks dukker som representerte barn i alderen 1-10 år, samt en babydukke på 0-1 år. Vi delte oss opp i par og fikk øve på innblåsninger og komprimeringer, samt ulike teknikker hvis barn setter fremmedlegne i halsen.

Del 3 besto av ulike caser vi snakket rundt. Disse var basert på hendelser som kan (og har skjedd) i barnehager tidligere. Det første caset handlet om kutt skade og indre blødninger, den andre var omkring brannskade. Hvordan alt kan gå fra "himmel til helvete", og hvor viktig hvert minutt teller i de værste tilfellene. Dette viser hvor viktig det er at alle som jobber med barn, kjenner til rutiner og prosedyrer omkring akutte hendelser som kan oppstå. Dette er en trygget for foreldre, barn og kollegaer i Åkebakke barnehage.