sámi álbmotbeaiv

6. februar er samenes nasjonaldag. Dagen markeres til minne om det første samiske landsmøtet, som ble holdt i Metodistkirken i Trondheim i 1917.

Animasjonsfilm om samenes nationaldag

Mandag 05.02.24 og tirsdag 06.02.24 markerte vi samenes nasjonaldag her i Åkebakke barnehage.

Det ble lagt opp til ulike stasjoner som barna kunne velge fritt mellom å prøve. På mandag hadde vi uteaktiviteter

Eventyret om Reven og Kråka ble fotalt i lavvoen. Anette dramatiserte og hadde laget illustrerende figurer. Dette var veldig spennende for barna!
Armando arrangerte blikkbokskasting. Her fikk ungene prøve seg på siktetrening. Avstand og høyde ble tilpasset alder og feridgheter slik at alle opplevde mestring.
Barna fikk prøve å kaste lasso rundt buken vår! Dette var kanksje den vanskeligste oppgaven, men morro var det!

På tirsdag fikk ungene aktiviter inne. De fikk danse atter de samiske BLIME- dansene og høre samisk språk i kjent format. Dette var morro!

På kjøkkenet satte vi opp gjenbruksbord der barna fikk produsere så mye de ville! Vi hadde papp med ulike strukturer i variende størrelser, naturprodukter (stein, kongler, pinner), maling, lim og annet gøy som barna fikk holde på med! Det ble mange flotte kunstverk som barna fikk med seg hjem.

Til lunsj spiste vi bidos. Dette kan kalles samenes nasjonalrett. Det er en kjøttsuppe med reinsdyrkjøtt, kokt på lite vann. Serveres med brød. Spennende og smakfylt måltid.