Planleggingsdagen 11. november 2016

Den 11. november 2016 hadde vi planleggingsdag. Denne skulle brukes til kurs i arbeidsglede og motivasjon.

Vi hadde leid inn psykoterapaut, med årelang erfaring innen organisasjon og ledelse, Egil Foss Iversen til å holde kurs for oss om arbeidsglede og motivasjon.

Han snakket om teamarbeid og hvilke valg man selv kan ta for å påvirke både arbeidsgleden og motivasjon, at det handler om hvordan enkeltmennesket ønsker å ha det på sin arbeidsplass.

Han snakket mye om kommunikasjon, og hva som påvirker denne. Det er av betydning hvilken forhistorie man har med den man kommuniserer med, hvilke assosiasjoner gjør man seg, hva slags holdninger har man med seg, hvilken relasjon man har, egen selvfølelse og hva som er motivet.

80% av all kommunikasjon går via kroppsspråk og atferd. Viktig å være dette bevisst, kanskje særlig i "de vanskelige samtalene".

Han snakket også om tankens kraft - "Du skaper tanken, tanken er deg!"

Mot slutten av dagen hadde vi en gruppeoppgave som gikk på samarbeid og kommunikasjon. Vi var tre i hver gruppe hvor en hadde oppgaven å se en legofigur og beskrive den videre til neste. Den neste måtte da lytte nøye, huske og så videreformidle dette til den tredje. Den tredje skulle så på anvisningene fra nr. 2 bygge det nr. 1 så. Man kunne bruke så lang tid man trengte, men det var om å gjøre og bli først ferdig, samt å slå "Norgesrekorden" på 30 min...

På bildet under ser dere vinnergruppen, som også satte ny rekord på 25 min.! Vi vet at barnehagen som skulle ha kurs etter oss ikke slo den :-).

Da dagen var slutt, og vi fikk evaluert for oss selv hva vi tenkte om kurset, så var vi enige om at budskapet og emnene var både bra og viktige. Det er absolutt nyttig å ta opp disse temaene jevnlig, og ikke bare legge resultatene i en skuff.

"Spør ikke hva barnehagen kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for barnehagen!" Egil Foss Iversen